
Rianne wilde al wat langer een busje om om te bouwen tot camper. We hadden het er zo af en toe over, maar vaak werd er door één van ons weer een argument verzonnen om het niet te doen. Geen tijd, geen geld, geen kluservaring, maar ook niet onbelangrijk: geen klusplek. We woonden namelijk in een appartement in Den Haag waar we onmogelijk konden klussen. Daarnaast mag je ook niet zomaar een camper aan de weg hebben staan. Zie hier
We hadden voor onzelf één regel en dat was: eerst een klusplek, daarna een klusbus.
Geen concreet plan
Op een gegeven moment dachten we, we kunnen er niet oneindig over praten, laten we maar eens inventariseren of we in de buurt een (betaalbare) klusplek kunnen vinden. We vroegen wat rond en postten iets op Instagram waar we in ons netwerk vroegen of iemand een plekje wist. Praktisch 0 respons (kan ook aan ons netwerk liggen natuurlijk).
Eerst een klusplek, daarna een klusbus. Tenminste, zo hadden we het bedacht.
Een aantal weken verstreek en we hadden voor onszelf wel wat ideeën op een rijtje gezet en ons wat ingelezen. We wisten dat we minimaal een L2H2 (lengte 2, hoogte 2) bus wilden, maar echt eisen qua grootte of type bus hadden we niet. Je hoort nog wel eens dat mensen graag een Fiat Ducato willen aangezien die een soort van ‘rechthoekig’ laadgedeelte heeft. Wij hadden niet perse een uitgesproken voorkeur. Het enige is dat we een budget van ongeveer 15.000 euro in ons hoofd hadden voor aanschaf en ombouw. En als laatste wilden we dat de bus motorisch in orde zou zijn. Ombouwen vonden we leuk, maar klussen aan de motor hadden we beide geen zin in.



5.250 euro voor een Volkwagen Crafter
Na een aantal weken zat Maurits op een donderdag wat verveeld op Marktplaats te zoeken op camperbusjes. Tot er eentje uit het oog sprong, een Volkswagen Crafter L2H2 uit 2010. Hij stond er een paar dagen op en was inmiddels al honderden keren bekeken. Er was ook al flink geboden. Hij stond er voor 6.000 euro op, dat leek ons een goede deal. Maurits belde gelijk die avond, en vrijdag (de dag erna) zouden we langs kunnen komen. Helaas kon Rianne die dag niet in verband met werk, maar Maurits kon wel. Maurits belde een vriend die jaren in een garage had gewerkt en dus mooi kon meekijken of de motor wel in orde was.

Zo gezegd zo gedaan, Maurits en die vriend op vrijdag naar de bus. De bus zag er schitterend uit en de vorige eigenaar was al begonnen met was kluswerk om de bus om te bouwen. Echter wilde hij er door omstandigheden van af. De motor klonk nog goed, al is dat altijd lastig te horen en te zien als een bus wat langer stil heeft gestaan. Maurits was direct enthousiast omdat die er nog zo goed uit zag en alles in orde leek te zijn.
We hebben nog 750 euro korting gehad omdat de verkoper het ons erg gunde. Binnen een dag hadden we dus een bus gekocht voor uiteindelijk 5.250 euro.
Helemaal trots op deze toch wel inpulsaankoop gingen we weer naar huis. Een week later konden we de bus ophalen aangezien we nog een klusplek moesten fixen
Praktische tips
- Doe het gewoon, het is mega leuk. Ook als je geen kluservaring hebt
- Bedenk goed wat je eisen zijn qua grootte (lengte/breedte), kilometerstand en budget
- Vergeet in het budget niet mee te nemen dat je nog BPM moet betalen. Dit kan een fors bedrag zijn! Dat hadden wij natuurlijk niet gedaan.. Lees hier meer
- Wees zeer proactief op Marktplaats. Busjes zijn enorm in trek en gaan dus super snel