Locatie en grootte bepalen
Eén van de eerste grote stappen tijdens onze busverbouwing was het maken van zijramen. Dit voelde eigenlijk alsof we onze bus aan het slopen waren. We wilden twee zijramen installeren, maar dat bleek minder eenvoudig dan gedacht.
Allereerst moesten we beslissen waar de ramen zouden komen. Ze mochten niet te groot zijn, aangezien we onze keukenkastjes en bed op ongeveer heuphoogte wilden plaatsen. Te klein was echter ook niet handig, want dan verlies je het effect van een raam.
Waar je goed op moet letten bij het bepalen van de gewenste grootte en locatie, is hoe de spanten in je bus lopen. De spanten zijn de ‘dikkere’ delen van de busconstructie. Die wil je behouden, want dat zorgt voor sterkte aan je bus. Op de foto’s is goed te zien waar de spanten lopen.

Echter, bij ons in de bus zaten ook nog een soort van ‘kleine’ spanten. We hebben enorm lang getwijfeld of we deze wel konden doorzagen. Dit moest wel, anders kon er onmogelijk een raam in. Uiteindelijk (met wat hulp van experts) hebben we dat toch gedaan, want het raam geeft ook op zijn beurt weer stevigheid aan je bus.
Welke ramen heb ik nodig?
Nu we de locatie besloten hadden, was het de vraag welke ramen we wilden. Er zijn verschillende soorten ramen op de markt. Dometic (en deze naam ga je veel tegenkomen) is een zeer goed merk dat allerlei onderdelen levert voor je ombouwcamper. Echter, hier zit ook wel een prijskaartje aan. Je betaalt soms wel 2x zoveel dan voor een vergelijkbaar product. Wij zijn uiteindelijk gegaan voor klapramen van de Wit in Schijndel.
Het voordeel van deze ramen is dat ze goedkoper zijn, maar zeker niet minder in kwaliteit. De ramen bestaan praktisch gezien uit twee delen. Het buitendeel, en het binnendeel (ook wel binnenkader genoemd). Bij het binnendeel zit ook een combihor, wat bestaat uit een hor en verduisteringsgordijn. Dit is echt ideaal.
Oke, nu hebben we de locatie van de ramen, de ramen zelf. Tijd om echt te gaan beginnen.
Het begint met het afmeten. We hebben wel 25x gemeten of het wel echt goed ging qua maten, want je kan maar 1x je bus zagen. Uiteindelijk was alles afgemeten en waren we overtuigd dat we de multitool konden aan gebruiken om de ‘kleine’ spanten eruit te zagen. Super spannend. Zeker omdat we toen nog zo weinig kluservaring hadden. Maar het is gelukt, en de spanten waren er keurig uit.


Nu was het tijd omhet echte gat van het raam te zagen. Voor het gat van de ramen kan je een decoupeerzaag, slijptop of multitool gebruiken. Wij hebben gebruikt gemaakt van de decoupeerzaag. Je hebt dan wel even een metalen zaagje nodig (je zal het maar vergeten). Zoals je op de foto’s ziet, hebben wij van binnen naar buiten gezaagd.


Het is belangrijk om goed je zaagrand af te tapen, dus schilderstape te plakken op de plek waar je gaat zagen. Dit heeft 2 voordelen. Allereerst zorgt het voor geen/veel minder splinters op de zaagrand. Hier moet je alsnog goed op letten, metaalsplinters zijn gevaarlijk en roesten snel. Zorg dat je jezelf goed beschermt en daarnaast de splinters snel opruimt. Ten tweede zorgt het ervoor dat je geen krassen maakt op de verflaag van de bus met je decoupeerzaag. Dit trucje zul je ons nog wel vaker zien doen!
Het is belangrijk om goed je zaagrand af te tapen
Het gat was vrij snel gezaagd, maar je raadt het al, het was te klein. Gelukkig niet te groot in ieder geval. Na wat extra zagen, slijpen en schuren paste uiteindelijk het raam keurig in het gat. En zoals je in de blog over het anti-roesten hebt gelezen hebben we natuurlijk eerst de zaagrand goed behandeld met Hammerite.
Houten frame | belangrijk voor sterkte
Tegelijkertijd hadden we een houten frame gemaakt die aan de binnenkant sterkte geeft aan de ramen. Deze hebben we vastgelijmd aan de binnenkant van de bus met Polimax en goed vastgezet met lijmklemmen. Dit houten frame geef meer sterkte aan het raam zelf, en daarnaast kan je zo gemakkelijk het buitengedeelte van het raam monteren aan het binnengedeelte.


Het eerste raam was gedaan, nu het 2e raam. Die was wat kleiner, en met de ervaring die we nu hadden ging die een stuk sneller.
Walstroom
Om walstroom je bus in te laten komen moet je ook een gat maken om je contactdoos te bevestigen. Wij hebben de Haba CEE invoerdoos gebruikt. Het gat zagen en een houten frame(pje) bevestigen werkt exact hetzelfde. Maar doe dit wel tijdig, want zodra je gaat isoleren en je frame gaat bouwen wordt dit klusje steeds lastiger. Op tijd doen dus!

Praktische tips
- Check goed welke spanten je wel en welke je niet kan weghalen
- Beter 2x meten dan verkeerd zagen
- Tape je zaagrand goed af
- Zorg dat je de zaagrand met anti-roest behandelt