Lijmen of blindklinken
Een klus waar we al lang naar uit zagen, was het maken van het houten frame. Eindelijk voelde het alsof we aan het bouwen waren. Eigenlijk zijn er 2 verschillende opties om een frame aan de bus te bevestigen:
- Lijmen: je lijmt het frame direct op het metaal van de bus
- Blindklinken: Je bevestigt het frame met bouten en blindklinkmoeren


Omdat wij gekozen hebben voor het blindklinken van het frame zullen we daar het meeste over vertellen. Allereerst, wat zijn blindklinkmoeren?
Blindklinkmoeren | verbinden van holle wanden
“Blindklinkmoeren zijn metalen cilinders die aan één kant zijn voorzien van een zogeheten flens (de kop) en aan de binnenzijde van schroefdraad. Een blindklinkmoer is dus in feite een combinatie van een blindklinknagel en een moer. Het is zeer geschikt bevestigingsmateriaal voor het creëren van ‘blinde’ verbindingen in holle wanden en andere materialen die slechts vanaf één kant toegankelijk zijn – vandaar de naam blindklinkmoeren.” Aldus Toolnation.


Ofwel, blindklinken zijn ideaal voor het vastmaken van het houten frame. Echter, je hebt dan wel een blindklinkmoertang nodig. Naast dat dit een geweldig woord is voor galgje, is het ook echt een heel handige tool. Gelukkig hadden ze deze tool bij de Hornbach dus konden we snel aan de slag.
Qua locatie van de latten is het soms een beetje puzzelen waar je ze wilt hebben. Gezien ons type bus was het handig om op twee plekken over de gehele breedte van de bus een lat te bevestigen (zie foto’s). Daarnaast hebben we op meerdere plekken in verticale richting een lat bevestigd. Daarnaast hebben we nog 5 latten aan het plafond vastgemaakt zodat ook de schrootjes daar goed bevestigd konden worden.
Stappenplan naar een stevig, houten frame
Het stappenplan was als volgt:
- Zaag de latten op gewenste lengte
- Bepaal waar je de gaten wil en boor gaten in de latten voor de gewenste dikte van de bouten (wij hebben 5mm bouten gebruikt)
- Boor daarna gaten in de spanten van de bus. Deze gaten moeten groter zijn in verband met de blindklinken (bij ons 7mm)
- Behandel de gaten in de bus met Hammarite
- Bevestig de blindklink met behulp van een blindklinkmoertang (goede armspiertraining!)
- Boor een groot gat in de lat om je bout te laten verzinken (dus ongeveer tot de helft van de dikte van je lat)
- Bevestig de lat door middel van een bout en een ring aan de bus vast.
We hebben ook een aantal latten bevestigt die niet vastgemaakt konden worden aan de bus zelf. Er zat dan simpelweg geen spant. Die hebben met behulp van een pocket boring mal bevestigd aan de rest van het frame. Deze tool is ideaal om ervoor te zorgen dat je verbindingen onder een hoek kan maken, zonder dat je L profielen nodig hebt en zonder dat schroeven uitsteken. Dus zorg ervoor dat je deze tool ook in je gereedschapkist hebt liggen.
Elektronica | Niet vergeten!
Een van de lastigeste dingen tijdens het maken van het frame is dat je al bepaald moet hebben waar de elektronica gaat lopen. Dit behandelen we in een andere blog. Om een voorbeeld te geven, als je een verticale lat van boven naar beneden laat lopen die recht over een spant heen loopt, dan heb je niet altijd de ruimte om daarachter nog elektra buizen te plaatsen.




Praktische tips
- Denk eerst na over waar je de elektra wil laten lopen voor je aan het frame begint.
- Blindklinken is even wat werk, maar als je er wat handigheid in hebt werkt het super goed
- Zorg voor genoeg stevigheid qua frame. Het is toch de basis van de rest van je bus