Je hebt zojuist alles uit je bus gesloopt wat er niet in hoort te zitten en alles is netjes schoon. Tijd om echt dingen aan de slag te gaan! Het behandelen van roestplekken in je bus is ontzettend belangrijk voordat je de verder gaat met het opbouwen. Wij vonden het niet de leukste klus, maar zijn achteraf wel enorm blij dat we het hebben gedaan. Als je dit namelijk niet direct doet, kan je er later niet meer bij. Roest is een ‘silent killer’ en kan, wanneer je het niet goed aanpakt, later voor nare verrassingen zorgen. Voorkomen is dus beter dan genezen.


Wat we aanraden is om Hammerite te gebruiken. Dat is een merk verf gespecialiseerd in anti-roest verf. Deze grondverf stopt het roestproces en is roestwerend. Wij hebben de verfpot variant gebruikt. Echter, achteraf hadden we liever de spray gehad in plaats van de verfpot. Zo hebben we wel 10 kwasten verspilt en is het elke keer weer gedoe om de verfpot open te maken alles schoon te krijgen.
Aan de slag met de roestplekken
Hier is het belangrijk om secuur te werk te gaan. Je gaat elk roestvlekje individueel af en werkt ze zo allemaal bij. Als eerste schuur je de plek met een licht schuurpapier. Dit doe je net zo lang tot het roest weg is en je het metaal eronder ziet. Om de Hammerite goed te laten dekken, moet de ondergrond goed schoon zijn, dit deden wij met een sterke ontvetter. Als de plek dan schoon en droog is, kan je de Hammerite aanbrengen. Zo bewerk je elke roestvlek die je bus heeft.
Bij ons zat er best een aantal kleine plekjes, maar gelukkig geen grote, doorgeroeste stukken. We konden alles aan de binnenkant netjes bewerken. Het eindresultaat was een deels gevlekte Olaf. Gelukkig zie je daar later niks meer van.
Concluderend, het is geen leuk klusje, maar gewoon even doorzetten, hierna komen de leukere dingen.